Leesvoer: dwarsligger

Wanneer ik lang onderweg ben, neem ik graag een goed boek mee. Niets zo fijn als tijdens een eeuwig durende treinrit jezelf te laten meeslepen door een spannend verhaal. Het enige probleem is dat de meeste boeken redelijk veel wegen en teveel plaats innemen in je handtas. Enkele jaren geleden was daar gelukkig plots: de dwarsligger, een volledig boek in een handformaat!

IMG_2878 Ken je dat gevoel bij sommige nieuwe ideeën, dat je je afvraagt waarom dit jaaaaren geleden nog niet werd gemaakt? Zoals valiezen op wieltjes en badponcho’s voor kindjes. Zoiets is een dwarsligger dus. Oorspronkelijk ontstaan in Nederland, verovert de dwarsligger (correctie: uitgeverij dwarsligger) nu ook de rest van de wereld. Alle boekjes zijn even klein, enkel de dikte kan hier en daar een beetje variëren. Een dwarsligger past perfect in je hand en neemt niet meer plaats in dan je gsm. Het boekje bestaat uit erg dunne blaadjes die mij doen denken aan bijbelpapier. Even wennen dus, ook omdat je je boek verticaal leest, in plaats van horizontaal (of is het omgekeerd?). Gelukkig voelt het na een tijdje alsof je heel je leven lang al op deze manier hebt gelezen.

IMG_2883IMG_2880(klik om een fragment à la dwarsligger te lezen, ‘Het duister dat ons scheidt’, R. Dorrestein)

Anyhow, ik ben verkocht en kan niet meer zonder. Niet alleen voor onderweg, maar ook bv. om plaats en gewicht te sparen in mijn valies wanneer ik op reis ga. Daarenboven zijn er erg veel titels verkrijgbaar in dwarsliggerformaat, van literaire thrillers tot non-fictie tot bestsellers en zelfs strips. De dwarsliggers worden ook steeds populairder, zo kan je ze vinden in de betere boekhandel en zelfs de bibliotheek heeft al een uitgebreide verzameling dwarsliggers. Deze staan op een apart mini-rekje (cute!).  Voor meer info en titels kan je terecht op http://www.dwarsligger.nl waar je kan laten weten welke titel jij graag als dwarsligger zou zien verschijnen.

Kende jij de dwarsliggers al?

One thought on “Leesvoer: dwarsligger

  1. Ik heb laatst ook een boek in dwarsligger formaat gelezen, en ik vond het eigenlijk fijner lezen dan ik had verwacht. In het begin wel even wennen, maar eigenlijk is het veel praktischer dan zo een zwaar boek 😉

Geef een reactie

