Listening to: Sia – Chandelier

In de artikels ‘Listening to:’ vertel ik jullie telkens meer over een hedendaags lied dat ik non-stop beluister.

Deze keer is dat Chandelier van Sia. Je hebt het vast al vaak op de radio gehoord!

Toen ik nog niet wist wie dit lied zong, dacht ik om de een of andere reden steeds dat het Rihanna was en dan heb ik het vooral over de melodie van de strofes. Een goeie knock off van Diamonds. Ik weet niet of ik de enige ben die dit had? Haha.
Anyhow, het lied bleek dus gezongen door Sia, een Australische zangeres. Dit is niet zomaar een vers popzangeresje, Sia draait namelijk al jaren mee in de music business als songwriter. Zo schreef ze al nummers voor het album Bionic van Christina Aguilera, schreef ze mee aan Titanium van David Guetta en maakte ze muziek voor films en tv-series zoals Six Feet Under en Twilight. Rarara, ze schreef ook mee aan Diamonds van Rihanna, hoe toevallig?

Chandelier werd rond maart 2014 uitgebracht en gaat over de keerzijde van de medaille van het leven van partygirls. Het lege gevoel, als je wil.
Wat mij zo aanspreekt in dit lied is de kracht van Sia’s stem, vooral in het refrein. Ik heb enkele covers bekeken op Youtube, maar quite frankly, nergens heb ik de power gehoord die ik terugvind in het originele lied.

Tenslotte is er nog de videoclip. Een erg bevreemdende sfeer en experimentele choreografie met in de hoofdrol Maddie Ziegler. Je kent haar vast wel van Dance Moms, het programma waarin competitieve moeders elkaar én de luidruchtige Abby Lee Miller in de haren vliegen. Maddie was vaak de ‘top of the pyramid’ en dus een favorietje van Abby. Het is ook duidelijk waarom, als je ziet hoe prachtig dit 11-jarig meisje kan dansen.

Ik ben fan! Wat vinden jullie?

Geef een reactie

