Eerste hulp bij hittegolf

De afgelopen week is het hier snikheet geweest. Niet een aangename 21 graden, maar 30 graden en hoger. Oef! Ik geef jullie graag wat tips om deze hete dagen te doorstaan.

Ik woon op de tweede en ook hoogste verdieping van een appartementsgebouw. Nu kan je wel zeggen dat dat nog niet zo hoog is en dat de hitte wel zal meevallen, dan ben je goed mis. Of je nu op twee of tien hoog zit: eens je onder het dak woont ben je de pineut in de zomer. Warmte stijgt namelijk en waar het op de begane grond erg koel is in dit gebouw, is dat boven net het tegenovergestelde.

Genoeg gezeurd, tijd om er wat aan te doen!

Tip 1: Wanneer je overdag naar school of je werk gaat, laat de ramen en gordijnen dan gesloten. Zo kan de zon en de warme lucht je plekje niet te fel opwarmen voordat je thuis bent.

Tip 2: Wanneer je thuiskomt is het het beste om de ramen wél open te zetten, anders circuleert er geen lucht en ga je snel te warm hebben. Doe eerst de ramen open van de kant waar de zon niet rechtstreeks aan het schijnen is. Laat de gordijnen wel nog steeds toe.

Tip 3: Koop een ventilator! Wij hebben er sinds enkele maanden eentje en ik weet echt niet hoe ik het vroeger redde zonder. Woon je met meerdere mensen, koop dan een ventilator die van links naar rechts kan draaien. Het is wel zo fijn als iedereen frisse lucht toegewaaid krijgt. Ook is het handig om een ventilator te kopen met een timer, zo kan je voor het slapengaan nog een uurtje (of twee)  verkoeling voelen. Verschillende windsnelheden zijn ook altijd fijn. Wij hebben een kolomventilator, dit kost rond de 30 euro. Voor echte airco kan je een bakje ijsblokjes voor de ventilator zetten, dan krijg je koude wind.

IMG_3209

Tip 4: Ijsblokjes, dus. Voor allerlei doeleinden. Laat een ijsblokje smelten door over je hals en je polsen te wrijven, steek een ijsblokje tussen je borsten of in de t-shirt van je vriendje: als het maar verkoelt!

Tip 5: Draag je haar zo hoog mogelijk op je hoofd. Het klinkt heel logisch, maar soms vergeet ik het. Niets zo vervelend als een plakkerige nek. Vooral om te slapen is het fijn om een hoge knot op je hoofd te maken.

Tip 6: Eet geen zware maaltijden en liefst ook niet te pikant. Heet eten + hete zon + hete spices = een overdosis warmte. Kies liever voor een salade, een omelet, iets vegetarisch,… Makkelijk verteerbaar spul dus.

Tip 7: Erg lastig is het wanneer je begint te zweten onder je behabeugel (ahum). Zonde is het om elke dag een nieuwe beha te dragen omdat de vorige te vuil geworden is. Draag daarom liever een sportbeha. Het zit lekker comfortabel en droogt snel op.

Tip 8: Om vervelende geurtjes te vermijden in je ballerina’s en sandalen én om je voeten droog te houden: gebruik een voetendeodorant. Je kan deze zowel in spray- als in poedervorm kopen (bv. bij Lush).

Voetendeodorant

Tip 9: Heb je het echt te warm binnen? Leg jezelf neer op de vloer, koude tegels zijn de hemel op aarde wanneer je lichaam verkoeling nodig heeft.

Tip 10: Koel jezelf af om te gaan slapen. Dit kan door je pyjama enkele minuten in de vriezer te leggen of door een nat washandje of handdoekje mee te nemen in bed.

Uiteraard slaap je ook met de ramen open, drink je veel water en vooral: geniet je van het zonnige weer!

Hebben jullie nog tips?

9 thoughts on “Eerste hulp bij hittegolf

  1. Voetendeodorant heb ik echt nog nooit van gehoord. Die sportBH is wel een handige tip maar als ik ergens naartoe moet vind ik dat toch niet zo charmant, maar wel handig voor een dagje thuis.. Ik loop inderdaad in een normale bh en dan heb ik daar wel last van! Leuke blog! X

  2. Hele fijne tips, de meeste voer ik al uit, heb alleen nog geen ventilator helaas. Mij hoor je trouwens niet snel klagen dat het te warm is, ik ben echt dol die warme temperaturen, maar afgelopen dagen was het inderdaad wel een beetje te haha.

Geef een reactie

