Tips tegen nagelvelletjes

Het is niet het smakelijkste onderwerp, maar al zolang ik me kan herinneren zijn mijn nagels nooit moeders mooiste geweest. Ik beet en pulkte vaak aan mijn nagels en vooral aan de velletjes eromheen. Wanneer je aan je nagelvelletjes begint te prutsen beland je in een soort van vicieuze cirkel: hoe meer je eraan prutst, hoe meer velletjes er verschijnen en hoe meer je geneigd bent er nogmaals aan te prutsen. Enkele maanden geleden besloot ik hier iets aan te doen.

Nagelvelletjes

Het aftrekken en afbijten van de velletjes aan mijn nagels begon iets te pijnlijke proporties aan te nemen. Zo had ik last van roodheid (irritaties) en gewoonweg wondjes, auwtsch! Veruit van aangenaam dus. Ook was het geen zicht wanneer je een kleurtje nagellak draagt, het staat niet zo netjes.

Wat erg belangrijk is bij het verzorgen van je nagels is hydratatie. De huid rond je nagels krijgt elke dag veel te verduren en kan dus redelijk droog zijn, waardoor je nog sneller last krijgt van velletjes. Zorg er dus voor dat je altijd een nagelriemcrème of -olie (zoals Lemonny Flutter van Lush) of een handcrème (bijvoorbeeld van Yves Rocher) bij de hand hebt. Niet alleen zal dit de velletjes rond je nagels verzachten en sneller doen genezen, ook ziet het er verzorgder uit en door het smaakje van de crème zal je niet meteen weer aan je nagels bijten.

Nagelverzorging

Je zult merken dat je al snel verbetering zult zien. Al na een weekje kunnen je handen al hersteld zijn, maar er is een grote kans dat er nog ergens een velletje loshangt en je toch… Tja! Een jarenlange gewoonte leer je niet snel af.

Is het je na enkele weken toch gelukt om je handen velletjesvrij te houden, beloon jezelf dan met een manicure. Een fris kleurtje op de nagels, kijk eens hoeveel mooier dat is zonder al die velletjes!

Nagellak

Maar mijn laatste tip is: discipline, discipline, discipline! Ik was vaak bezig met mijn nagelvelletjes wanneer ik nerveus was of me verveelde, word je dan ook bewust van deze situaties. Meestal is het namelijk een automatisme. Probeer dus streng te zijn voor jezelf en gewoon iets anders met je handen te doen op dat moment.

Momenteel zijn mijn nagels weer anti-velletjes en ik ben er ontzettend blij mee. Mijn handen lijken properder en ik vind het weer veel leuker om mijzelf een manicure te geven. Ook heb ik natuurlijk geen pijnlijke velletjes meer, ook niet onbelangrijk.

Hebben jullie soms last van velletjes rond jullie nagels?

8 thoughts on “Tips tegen nagelvelletjes

  1. Dit artikel is perfect voor mij! Ik heb heel veel last van droge velletjes rond mijn nagels en met momenten pruts ik er ook veel aan. Daarom heb ik altijd een nagelknipper bij me. Het is nog altijd beter om het velletje af te knippen dan eraan te prutsen en het erger te maken. Handcrème zou ik vaker moeten gebruiken, ik vergeet het altijd.

Geef een reactie

