Cd’s kopen

In tijden waarin alles steeds kleiner en handiger wordt, blijf ik op sommige vlakken van de oude stempel. Zo heb ik (nog) geen smartphone of tablet en vond ik het in het begin moeilijk om de gps en digitale televisie te aanvaarden (maar nu kan ik uiteraard niet meer zonder). Wat ik nog niet heb opgegeven zijn mijn cd’s en ik vertel je in dit artikel waarom.

Noem me maar een hopeloze nostalgicus, maar wanneer ik een cd in mijn handen krijg ben ik blij, héél blij. Al van jongs af aan ‘spaarde’  ik eerst cd’s van The Corrs en nadien voelde bij bijna elke groep of zangeres die ik daarna ontdekte de noodzaak om er een cd van te kopen. Nu zit ik uiteraard met een boel cd’s die niet bepaald meer mijn stijl zijn, maar toch snuister ik graag tussen mijn eigen collectie. Uiteraard heb ik in de loop der jaren heel wat cd’s weggeven en verkocht, zoals bijvoorbeeld mijn Nirvana stash op het moment dat ik was uitgekeken op Kurt Cobain.

Cd’s kopen hoeft trouwens niet altijd duur te zijn. Het is natuurlijk goed om de (plaatselijke) platenboer te steunen, maar er zijn ook goedkopere alternatieven zoals online bestellen, zoeken op tweedehandssites, de kringloopwinkel en de bibliotheekkoopjes bezoeken.

CD collectie

Waarom cd’s? (Sommige van deze redenen zijn ook van toepassing op legaal gedownloade albums)

– Je kan het vastpakken, eraan voelen. Je kan de artwork bestuderen of de liedjesteksten in het boekje terugvinden. Het is een fysiek stukje muziek dat jijzelf gekocht hebt.

– Je steunt de artiest. Allemaal goed en wel dat illegaal downloaden, maar het is een teken van respect om cd’s te kopen van je favoriete artiesten. Natuurlijk zijn er muzikanten die al rijk genoeg zijn, maar voor anderen kan het echt een verschil maken.

– Je apprecieert de opbouw van de cd. Wanneer je alle liedjes van allerlei artiesten op een hoop gooit krijg je een niet onaardige shuffle, maar het is ook niet mis om in de flow te zitten van één volledig album. Vaak wordt er een bepaalde sfeer opgebouwd, met hier en daar enkele hoogtepunten.

– Het is leuk om te prutsen in je cd-verzameling. Alles op alfabetische volgorde zetten, uitkijken naar de ideale cd-kast, een cd herontdekken,… Wat sommige mensen doen met een boekenkast, doe ik dus met mijn cd-schuif.

– Het is gewoon zo heerlijk oldskool. In tijden waarin alles snel en flitsend moet zijn, vind ik het nostalgisch en gezellig om nog een hoopje cd’s te hebben liggen.

Vroeger kocht ik elke maand wel muziek (soms te impulsief), tegenwoordig wik en weeg ik een beetje meer zodat ik zeker weet dat ik de cd veel zal luisteren en het een aanvulling is op wat ik al heb. Nu heb ik ongeveer 200 cd’s in mijn verzameling en ik denk dat dit aantal alleen nog maar zal groeien. Ik ben nu eenmaal nooit definitief overgestapt op digitale muziek. Natuurlijk heb ik wel een crappy mp3-speler en heb ik een afspeellijst op mijn laptop staan, maar toch zet ik meestal een cd op. Ik wéét dat het – vergeleken met alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn (draadloos, draagbaar,…) – niet zo praktisch is, maar ik neem voorlopig nog geen afscheid van dit fysieke muziekmedium.

Kopen jullie af en toe cd’s?

13 thoughts on “Cd’s kopen

  1. Ik koop nog wel cd’s, maar luister meestal naar muziek als ik on the road ben en dus op mijn mp3-speler. Een leven zonder smartphone kan ik mij simpelweg niet meer voorstellen. Alhoewel een dagje zonder gsm lijkt me ook nog weleens tof.

  2. Goh, ik moet toegeven dat ik nooit meer cd’s koop. Tegenwoordig luister ik vooral liedjes op Youtube. Mijn muziek genre is heel breed en het zou nogal duur uit komen mocht ik van elke artiest een cd moeten kopen, vandaar. Als kind en puber had ik wel veel cd’s. Zelfs nog cassettes, o.a. van Samson & Gert, haha!

  3. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit meer CD’s koop en oude CD’s hoogstens wel eens in de auto luister..maar dan nog heb ik meestal de radio aan staan of Spotify. Mijn zusje is echter wel echt van de CD’s en heeft kasten vol 🙂

  4. Yaaaaaaay ik word zo blij van dit artikel! Ik koop ook al cd’s sinds ik zakgeld heb en moet daardoor constant aan iedereen uitleggen waarom ik cd’s koop als ik de muziek ook kan downloaden. Eindelijk iemand die het begrijpt en ook doet 😀

  5. Van artiesten waar ik echt fan van ben koop ik ook nog echt de cd’s.
    Ik hou er van om ook het songtekstenboekje vast te hebben en de foto’s te bekijken.
    Naast mij liggen momenteel de nieuwste cd’s van Avril Lavigne, Little Mix, The Pretty Reckless, Lily Allen en Neon Jungle! 😀

Geef een reactie

