Cd tag

Ik wou graag eens een tag doen en het leek mij leuk om er zelf eentje te bedenken. Daarom stel ik jullie voor: de cd tag! Je kan deze tag ook doen met bv. je vinylcollectie. Die zal ik zoiezo ook doen!

Als je deze tag wil overnemen, zou ik het heel leuk vinden als je vermeldt dat je de tag hier gevonden hebt. Genoeg gebabbeld, tijd voor de vragen!

1) Hoeveel cd’s heb je?
Dat zullen er ondertussen meer dan 200 zijn. Hier zitten ook enkele cd’s van mijn vriend bij en enkele gekopieerde albums. Ik gok dat ongeveer 90% van mij is en originele cd’s zijn, dus geen kopies.CD collectie

2) Wat was de allereerste cd ooit die je kocht? En de laatste?
De allereerste cd die ik kocht was Talk On Corners (1998) van de Ierse pop/folkgroep The Corrs. Dit zijn drie zussen en een broer en ik geloof dat ik bijna alle cd’s had.

De laatste cd die ik kocht waren er twee tegelijk. Het gaat om Rhythm & Hymns (2007) van het Britse hiphop duo Mattafix en Some People Have Real Problems (2008) van Sia (check dit artikel voor meer info over Sia). Ik kocht deze cd’s tweedehands, onze bibliotheek deed namelijk een uitverkoop. Voor een halve euro per stuk waren deze schatjes dus van mij. Het is altijd zoeken naar een naald in een hooiberg bij zulke verkopen, want bijna alles van wat er verkocht wordt is klassieke muziek en filmmuziek.

cd tag

3) Welke cd heb je gekocht, maar nog nooit beluisterd?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik enkele cd’s heb van Mary J Blige, maar deze nog nooit beluisterd heb. Het gaat om The Breakthrough (2005) en Love & life (2003). Mary J Blige is een soulzangeres die een voorbeeld is (geweest) voor ontzettend veel hedendaagse zangeressen, dus misschien moet ik er maar dringend eens werk van maken haar muziek echt te leren kennen. Ook heb ik nog de cd Everyone Deserves Music (2003) van Michael Franti and Spearhead die nog nooit de binnenkant van mijn cd-speler heeft gezien… oeps!

cd tag

4) Welke cd heeft het mooiste artwork? Welke het lelijkste?
Ik vind het artwork van The 20/20 Experience – The Complete Experience (2013) van Justin Timberlake echt knallen met al dat goud. Je kan dit album ook volledig openklappen waar er nog meer black & gold je tegemoet komt. Het ziet er erg luxueus uit, dit is echt een plaatje! Verder heb ik ook altijd een zwak gehad voor New Moon (2007) van Elliott Smith.

cd tag

Wat het lelijkste artwork betreft (ik bespaar jullie de welbekende foto) kan ik niet anders dan kiezen voor Stripped (2002) van Christina Aguilera. De cd zelf bevat echt goede songs, maar die coverfoto is just not so classy, Xtina!

4) Wat is je favoriete zomer-cd? En welke cd zet je constant op in de winter?
In de zomer zou ik zoiezo al sneller een reggae of ska album opzetten. Wat de winter betreft is Fleet Foxes (2008) van Fleet Foxes de absolute winnaar! Ik kom volledig in kerstsfeer met hun muziek.

cd tag

5) Welke cd zou hogere verkoopcijfers moeten hebben?
Paulien Mathues
, de winnares van The Voice in België in 2013, bracht een prachtige debuutplaat uit. Deze heet Flying Thoughts en bevat enkele pareltjes. Paulien is zeer trouw aan zichzelf gebleven en het is geen typische popplaat geworden van een winnares van een talentenjacht. Er is plaats voor diepzinnigheid en de stem van Paulien past perfect bij de sfeer van dit album. Onder andere Sioen, The Van Jets, Jasper Steverlinck en Tom Helsen werkten eraan mee. De plaat werd geen overrompelend succes, maar ik ben alleszins fan!

Paulien Mathues Flying Thoughts cd

6) Welke cd zou je uit een brandend huis redden?
Mogen het er meerdere zijn? Zoiezo iets van Regina Spektor, The Secret Sisters (klik hier om meer over deze groep te weten te komen!) of Ella Fitzgerald. Ook zou ik moeilijk afscheid kunnen nemen van mijn Simon & Garfunkel cd’s, alhoevel ik die ook op vinyl heb en dus misschien kan redden in de vinylversie van deze tag 😉

cd tag

7) Welke cd’s staan nog op je verlanglijstje?
Wat recente cd’s betreft ben ik best benieuwd naar Maitre Gims, Indila, Robin Thicke, Macklemore & Ryan Lewis, de nieuwste van Beyoncé,… The list goes on and on! Verder ben ik op zoek naar enkele goede best-of platen van onder andere Stevie Wonder, Solomon Burke en Bill Withers. Verder staan Heart Of The Congos van The Congos en Body Talk van Robyn ook op mijn verlanglijstje.

Hopelijk hebben jullie genoten van deze tag!

Hieronder vind je nog eens alle vragen, voor het geval je mijn tag zou willen overnemen:
1) Hoeveel cd’s heb je?
2) Wat was de allereerste cd ooit die je kocht? En de laatste?
3) Welke cd heb je gekocht, maar nog nooit beluisterd?
4) Welke cd heeft het mooiste artwork? Welke het lelijkste?
5) Welke cd zou hogere verkoopcijfers moeten hebben?
6) Welke cd zou je uit een brandend huis redden?
7) Welke cd’s staan nog op je verlanglijstje?

4 thoughts on “Cd tag

  1. Leuke tag. Ga ik zeker overnemen want heb eigenlijk ook nog wel best veel cd’s. Zal wel diep in mijn geheugen moeten graven voor mijn allereerste cd. The Voice heb ik niet gevolgd dus Paulien kende ik nog niet. Best wel benieuwd !!

Geef een reactie

