Mijn nieuwe Singer naaimachine

Jullie herinneren jullie vast nog mijn artikel over Art d’eco, hét DIY boek van het moment. Jammer genoeg kon ik mijn favoriete projecten uit dit boek niet in de praktijk brengen, omdat ik geen naaimachine had. Dat niet alleen, ik had nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien. Bummer!  Als bij toeval deed ik enkele weken later met mijn zussen een workshop en dat heeft uiteindelijk geleid tot 1 grote aankoop: een Singer Heavy Duty 4411.

Wat de workshop betreft, die deden we via Colruyt Group Academy. De winkelketen Colruyt biedt sinds enkele jaren namelijk workshops aan voor particulieren, van koken tot welzijn en ontspanning en zelfs speciale activiteiten voor de kids. Wij volgden de workshop “Naaien voor beginners”, een van hun populairste workshops want bijna altijd volzet. In een drietal uurtjes leer je met een vijftiental andere nieuwsgierigen hoe je nou juist met zo’n naaimachine werkt en maak je een zakdoekendooshoesje. Alle uitleg wordt heel duidelijk gegeven door iemand die werkt voor Singer, een firma die vooral bekend is van zijn naaimachines. In het begin was het best wel klungelen, maar leuk was het wel!

Singer Heavy Duty 4411

Hier en daar wat schots en scheef, maar toch best trots op het eindresultaat van tijdens de workshop. Op het einde kregen we ook nog een bon om met korting een eigen naaimachine te kopen. De bon was slechts enkele dagen geldig, wat natuurlijk slim is aangezien de meeste mensen dus in de euforie van het moment zullen bestellen en er dus niet nog enkele weken over zullen nadenken. Ook voor mij was het zo klaar als een klontje: ik vond het naaien leuk, handig, je bent nuttig bezig én ik wil er meer over te weten komen. Enkele uren later klikte ik mijn nieuwe liefde al naar het virtuele winkelmandje en enkele dagen daarna mocht ik ‘m gaan halen. Wat is-ie fancy! Hij staat nu mooi te wezen in de woonkamer, maar ik moet er nog een ander fijn plekje voor vinden.

Singer Heavy Duty 4411

Hier zie je de naaimachine nog veilig in de doos. Het model wat ik kocht heet Heavy Duty 4411. Deze staat erom bekend dat hij robuust is, hij kan dus tegen een stootje. Qua design doet het mij op het eerste zicht denken aan een computer van twintig jaar oud. Het is namelijk geen wit lichtgewicht met afgeronde lijnen, zoals bij de meeste andere naaimachines. Ik kocht trouwens hetzelfde type als wat we in de les gebruikt hebben. Het is een goed model voor beginners en alles staat makkelijk aangeduid met symbooltjes. Ook kan je deze gebruiken om jeans te naaien.

Singer Heavy Duty 4411Singer Heavy Duty 4411Singer Heavy Duty 4411 Singer Heavy Duty 4411

Het was een rib uit mijn lijf en ook best wel impulsief, maar ik weet dat ik hier jaren plezier aan zal beleven en dus geen spijt van zal krijgen.

Hebben jullie al eens gewerkt met een naaimachine?

9 thoughts on “Mijn nieuwe Singer naaimachine

  1. FIjne aankoop! Eén nadeel: je hele familie en vriendenkring zal je nu vragen om hun broekspijpen in te korten haha :p Ik leerde naaien in het tweede middelbaar en heb er echt een hekel aan maar af en toe moet het gewoon. Je bespaart wel geld doordat je herstellingen zelf kan uitvoeren dus op zich verdient de machine zichzelf snel terug 🙂 Ik wist trouwens niet dat colruyt cursussen gaf, heel handig!

  2. Mijn moeder maakte toen ik klein was altijd al mijn kleding, dus een naaimachine thuis was niets vreemd. Ik heb zelf vorig jaar nog een introductie naaicursus gedaan, 1 lesje, maar ik ben nooit echt met het virus aangestoken. Ik ben niet zo DIY maar meer BIY (=Buy It Yourself)…

Geef een reactie

