Eerst het boek of de film?

Elk jaar worden er een hoop kaskrakers uitgebracht in de bioscoop. Een behoorlijk deel hiervan zijn verfilmingen van boeken. Toen ik al enkele keren iets las op de blog van Teske over de boeken van The Maze Runner (in het Nederlands: De Labyrintrenner), geschreven door de Amerikaanse schrijver Jasmes Dashner,  en over het feit dat de verfilming ervan net uit is, werd ik heel nieuwsgierig. De korte inhoud van het boek sprak me op het eerste zicht erg aan, omdat het heel mysterieus en spannend lijkt. Ook is er een volledige trilogie én een prequel, dus voldoende leesplezier om je volledig onder te dompelen in de wereld van Tomas en co. Ik koos er bewust voor om éérst het boek te lezen, aangezien zulke verhalen meestal niet kunnen ge-evenaard worden op het grote scherm.

Labyrintrenner Dashner

Dit heeft verschillende redenen. Terwijl je leest is er namelijk meer tijd om personages te leren kennen, hun innerlijke gedachten, beschrijvingen van de omgeving en spanning opbouwen. Een gemiddelde film duurt ongeveer een uur en een half, een boek lezen kost je al rap enkele uren. Je bent dus langer in the zone, waardoor je (ik alleszins toch) meer voeling hebt met het verhaal en het lijkt alsof je het zelf hebt meegemaakt. De film nog kijken na het boek kan het soms nog verpesten, zelfs de trailer kijken kan al vervelend zijn omdat je dan al een hoofd en stem bij de personages ziet.

Het boek De Boekendief (M. Zusak) heb ik eerst gelezen en daarna heb ik de film The Book Thief gezien. Deze verfilming was eigenlijk heel okee, de verhaallijnen die ik zelf overbodig vond waren ook effectief weggelaten. Wel verander je in een soort van boekenfantast wanneer ze er ook echt dingen bij verzonnen hebben in de film. Dan zit je half voor je tv te roepen dat dat helemaal zo niet in het boek gebeurde! Tja, wanneer je eerst het boek hebt gelezen is het niet zo evident om neutraal naar de film te kijken. Je kan je al eens gaan storen een het schenden van het originele verhaal.

Er zijn ook films waarvan ik graag éérst de boeken had gelezen voordat ik de film keek, bv. PS I Love You (C. Ahern), The Hunger Games (S. Collins), Divergent (V. Roth), The Great Gatsby (F. S. Fitzgerald; Ik pleit schuldig, deze moest ik verplicht lezen op de hogeschool enkele jaren geleden – nog voor er enige sprake was van een film, met Leo DiCaprio dan nog wel- en ik heb indertijd gewoon de samenvatting vanbuiten geleerd!), Twilight (S. Meyer), The Lord Of The Rings + The Hobbit (J.R.R. Tolkien; Ooit een poging ondernomen om dit te lezen, maar deze stuff is echt niet te onderschatten) en De Helaasheid Der Dingen (D. Verhulst).

IMG_2878

Wat de films over Harry Potter (J. K. Rowling) betreft, vind ik dat ze zeker evenwaardig zijn. Ik heb de allereerste boeken nog gelezen voordat de eerste film uitkwam, maar de films komen best wel in de buurt met hoe ik het in mijn gedachten had. Al geef ik wel toe dat het zevende boek (wanneer ze zich onzichtbaar schuilhouden in de bossen) veel spannender is dan wat op het witte doek terechtgekomen is.

Soms is de verfilming echter bleih, bleih, bleih. Dit had ik bij Het Gouden Kompas (P. Pullman), de boeken zijn geweldig maar de verfilming kon me niet boeien. Nog veel erger: Eat, Pray, Love (E. Gilbert). Dit boek is zo intens, maar de film blijft erg op de vlakte en het verhaal wordt te snel afgerammeld. Nee, zelfs Julia Roberts kon deze film niet redden. Alsjeblieft, lees dit boek en kijk nooooit de film.

Soms kan het ook in de omgekeerde richting, dan is het boek drie keer niks, maar is de film wél fantastisch. Zo ook met Bridget Jones’s Diary (H. Fielding). In het boek gebeurt eigenlijk niet veel bijzonders en kan het me niet zoveel schelen, maar de film is werkelijk hi-la-risch en een echte klassieker! Ik heb deze film al ontelbaar vaak gezien.

Het kan ook helemaal anders, zoals bij Pretty Little Liars (S. Shepard). Dit is namelijk ook een boekenserie. De televisieserie volgt wel de grote lijnen van de boeken en ook de karaktereigenschappen van de personages, maar de gebeurtenissen zijn wel helemaal anders. Ook hét einde (als dat er ooit komt 😉 ) zal volgens de makers afwijken van het einde in de boekenserie. Dat houdt het spannend!

Labyrintrenner Dashner

Wat is jullie favoriete boekverfilming? Lezen jullie ook soms het boek voor de film of eigenlijk nooit?

PS: LEES DE LABYRINTRENNER! Je zal het je niet beklagen als je houdt van spannende en vlot leesbare boeken! Nu nog wachten op de Nederlandse vertaling van deel 2 of ergens de Engelse versie scoren, grmbl.

Volg je me al via twitter en bloglovin’?

9 thoughts on “Eerst het boek of de film?

  1. Vaak heb ik de boeken wel gelezen voordat ik de film zie, maar niet altijd! The maze runner heb ik bijvoorbeeld nog niet gelezen, maar wel gezien!

  2. Van de meeste filmen die ik eerst kijk heb ik het boek al gelezen. Persoonlijk vind ik de boeken altijd beter dan de films. Dus ik heb niet echt een favo verfilming. Van PLL heb ik ook eerst de boeken gelezen. Maar ik vind de series ook wel erg goed 🙂 De Maze Runner lees ik nu in eht Engels. Ik heb de film wel al gezien, maar ik vind het boek toch stiekem weer beter. (Oké, eerlijk de acteur die erin speelt is wel mijn lievelings acteur dus wel knapper dan ik me had voorgesteld) haha x

  3. Ik vind boeken gewoon leuker als de films. Van enkele van mijn favoriete boeken zijn al wel films gemaakt, maar ik durf ze niet te kijken omdat ik bang ben dat dan heel m’n beeld over dat boek gaat veranderen. En als ik de film al gekeken heb, dan vind ik het vaak tijdverspilling om het boek nog te gaan lezen. 😉

  4. Ik lees altijd eerst het boek, dan vorm je je een beeld van hoe ze zouden zijn. Nadien krijg je dan de film, waar vaak ook heel wat details weggelaten zijn zoals bij de boekendief of bij Harry Potter 🙂

  5. Normaal gezien kijk ik eerst de film en daarna het boek, maar het kan ook anders, alhoewel ik bijna altijd de boeken beter vind dan de film, zoals bij Confessions of a Shopoholic. Het boek vond ik top, de film dan weer een flop.

Geef een reactie

