Ergernissen in het verkeer

Mijn moeder zei vroeger altijd: Je auto is je vrijheid. Dat klopt voor een groot deel wel. Sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald enkele jaren geleden (na drie pogingen, slik), kan ik gaan en staan waar ik wil. Met de fiets en het openbaar vervoer kan dat natuurlijk ook, maar met de auto gaan is toch een luxe. Geen last van regen en vertragingen (tenzij file) en je kan zoveel spullen (en mensen) in je auto sjouwen als je maar wil.

Helaas heeft het rijden met een auto ook enkele negatieve kanten, waaronder de belangrijkste: je bent niet alleen op de baan. Er zijn altijd zotten, macho’s en onverschillige mensen op de baan die je maar al te graag het leven zuur maken, al dan niet onbewust. Defensief rijden is dus een must.

Auto verkeer ergernissen

Bij deze mijn grootste ergernissen in het verkeer, moge dit een welgemeende F- You zijn aan de veroorzakers ervan.

– Mensen die geen pinkers (richtingaanwijzers) gebruiken. Serieus, moet ik nou kunnen raden wanneer en naar waar je wilt afslaan? Het is maar een kwestie van hoffelijkheid om de chauffeurs achter jou te laten weten welke move je gaat doen.

– Wanneer ik een auto over de weg zie zwalpen, ben ik er 9 op de 10 keer zeker van dat die persoon met zijn gsm bezig is. Als je dan toch zo graag belt terwijl je rijdt, koop dan gewoon zo’n hands free ding, tegenwoordig kost dat toch geen stukken van mensen meer? Je moet mij trouwens eens uitleggen hoe je precies rijdt met 1 hand, want dat zou voor mij onmogelijk zijn. Dat het je lukt wanneer je rechtdoor moet rijden lijkt me te doen, maar bochten nemen of parkeren? You must be out of your mind!

– Ook ik ben niet zonder zonde, mea culpa! Ik snijd soms weleens door een te trage reflex iemand de pas af, dat kan gebeuren. Maar om daarna achteraan mijn bumper te gaan kleven om mij dan met veel show voorbij te steken, dat noem ik asociaal en agressief gedrag.

– Erg: kinderen zonder gordels aan. Erger: kinderen in de passagierszetel vanvoor zonder gordel aan. Het ergst: kinderen zonder gordel aan die rechtstaan tussen de twee voorste zetels. Veel succes met het oprapen van je kind tussen de stukken glas van je voorruit wanneer je onverwacht moet remmen.

– Een kleine nota voor de fietsers onder ons: zorg er alsjeblieft voor dat je voor- en achterlicht werken wanneer je in het donker rijdt. Ik heb het vroeger stiekem ook gedaan, te lui of te gehaast om de batterij te vervangen, maar eens ik met de auto begon te rijden besefte ik hoe extreem onzichtbaar fietsers zijn zonder lichten. Dan zie ik jou pas op het allerlaatste moment en dat is gevaarlijk.

Auto verkeer ergernissen

Zo, dat moest er even uit. Als we allemaal een beetje galant en verdraagzaam zijn is de auto een leuke plek om te vertoeven. Laat dus dat haantjesgedrag en die nonchalance wat betreft  ‘de verkeersregels’ thuis, dan geraken we allemaal veilig op onze bestemming. 😉

Hebben jullie jullie rijbewijs al? Wat zijn jullie grootste verkeersfrustraties?

 

Volg je me al via twitter en bloglovin’?

7 thoughts on “Ergernissen in het verkeer

  1. Ha, don’t tell me about it…autorijden en gsm’en dat is een slechte combinatie, maar spijtig genoeg zie je het meer en meer. Zelf ben ik veel met de fiets onderweg en doe altijd mijn lichten aan in het donker, maar veiliger voel ik er mij niet mee.

  2. Zo herkenbaar, niet normaal. Waar ik ook niet tegen kan is mensen die op de linker rijbaan heel langzaam rijden. Dan dan rechts gaan zodat je ze kunt inhalen. Vervolgens halen ze je weer in mer 150 km/uur. Dit zijn dan wss ook met andere dingen bezig.

  3. Ik besefte me toen ik rijlessen nam ook pas hoe stom het is om op de fiets zonder licht te rijden. Als mijn licht nu stuk is fiets ik waar het kan op de stoep, mag natuurlijk ook niet maar wel wat veiliger.

  4. Ik heb mijn rijbewijs vanaf april. Het meeste erger ik mij aan mensen die net onder de snelheidslimiet rijden. Zoo vervelend; want als je ze wil voorbijsteken rij je te snel en dat mag dus niet. Maar het is inderdaad heel gemakkelijk 🙂

Geef een reactie

